NAČÍTAVAM

Začnite písať

NÁHĽAD

Tina Penxová: Nádychom náš život začína a výdychom končí

Redakcia
Share

Martina Penxová bola od detstva chorá na astmu, ale odkedy sa venuje vedomému dýchaniu, lieky odložila. Dýchanie je jedna z najdôležitejších funkcií nášho tela a Tina nám v rozhovore prezradila, ako na rozvoj správneho dýchania.

Počula som, že správne dýchanie očisťuje organizmus a je základom zdravého a radostného života. Čo všetko ovplyvňuje naše dýchanie?

Áno, počuli ste správne. Dych je základom nášho života a nie náhodou je to to prvé i posledné, čo počas nášho života urobíme. Nádychom náš život začína a výdychom končí. Dych očisťuje naše telo po fyzickej, ale i emočnej stránke. Dokáže pomôcť pri zlepšení fyzického, mentálneho, duševného i duchovného zdravia.

Ako sa dozvieme, či dýchame správne?

Správne dýchanie prináša do nášho života ľahkosť a radosť. Je jemné, ľahučké a dostatočne prehĺbené, prináša povznášajúce emócie, dostatok energie a celkové zdravie. Ak v živote zažívame stres, lomcuje nami hnev, frustrácia, úzkosti, napätie, máme zdravotné ťažkosti, cítime sa unavení, zle spíme, atď. je viac ako pravdepodobné, že naše dýchanie je nesprávne.

Vďaka dychovým cvičeniam sa vraj dá prekonať aj astma. Sama ste toho dôkazom. Ako dlho vám trval uzdravovací proces a ako ste postupovali? Bol to dlhodobý proces?

Dychovými cvičeniami sa dá prekonať mnoho zdravotných ťažkostí. A to nehovorím, len o ťažkostiach spojených so samotným dýchacím systémom. Dychové cvičenia sú veľmi nápomocné pri kardiovaskulárnych problémoch, tráviacich a vylučovacích ťažkostiach, pri rôznych poruchách spojených s nervovým systémom (depresie, úzkostí, tetánia a pod.), hormonálnych poruchách, atď..

Ale vráťme sa späť k mojej astme. Ako sedemročné dieťa som mala prvý astmatický záchvat. Moja dýchavičnosť mi bránila vo vykonávaní mnohých aktivít. Tam niekde začali moje prvé hry s dychom – pozorovanie môjho dýchania v rôznych situáciach a prostredí a pozorovanie dychu najbližších. Neskôr (niekedy v puberte) som sa zahĺbila do štúdia dýchania, jeho vplyvu na naše telo aj myseľ.

Tu vznikla ďalšia z techník, ktorú aktuálne zdieľam v rámci kurzu vedomého dýchania “Nadýchni sa života“. V celom procese sebaliečenia to bola jedna z najúčinnejších techník a dodnes ju využívam v každodennom živote. Informácie prichádzali postupne a postupne sa uzdravovalo aj moje telo a myseľ. Od 18. rokov neberiem lieky na astmu a aktivity, ktoré ma bavia (beh, bicykel, tanec) zvládam bez väčších problémov.

Správne dýchanie ovplyvňuje i stres. Viete nám popísať konkrétne techniky?

Stres má na naše dýchanie obrovský vplyv. Dovolím si povedať, že je najväčším stresorom pre naše telo všeobecne, nielen čo sa dýchania týka. Pod vplyvom stresu je naše dýchanie veľmi povrchové (plytké) a pri dlhodobom strese sa často dostávame do stavu hyperventilácie. Aj samotný výskum pána Dr. V. Buteyka hovorí o tom, že: „Chronická hyperventilácia je jednou z najčastejších príčin mnohých chorôb dnešnej doby.“ A je to skutočne tak! Dôkazom je aj moja prax a nárast ľudí s úzkosťami, depresiami, či tetániou.

“Sami sa dusíme a pripravujeme o vlastný život. Nadýchnime sa života!”

Úplne najzákladnejšou technikou je poznať svoj dych. Dych je náš každodenný spoločník, najväčšie zrkadlo nášho vnútorného i vonkajšieho sveta, náš najvernejší a najúprimnejší priateľ. Mnohí ani netušíme ako dýchame. Dýchanie vnímame ako úplnú samozrejmosť a pritom bez dychu dokážeme prežiť len niekoľko minút.

Skúste počas dňa pozorovať svoje dýchanie v rôznych situáciach, v rôznych emočných nastaveniach, v komunikácii a spoločnosti rôznych ľudí. Pozorujte, ako sa vám v danom momente dýcha, či je vaše dýchanie rýchle, pomalé, postačujúce pre vaše telo, kam smeruje váš dych, atď. Pozorovanie dychu nám spomaľuje aj tok myšlienok. Tým, že sme v plnej pozornosti nášho dychu, naša myseľ má aspoň na chvíľu možnosť oddýchnuť si. Ak odpozorujete, že je váš nádych silnejší a dlhší ako výdych (stav hyperventilácie), pokúste sa dostať nádych a výdych do rovnakej dĺžky a intenzity, do rovnováhy.

Tina Penxová pri cvičení s klientom

Zdôrazňujete vedomé dýchanie. Kedy dýchame vedome?

Vedome dýchame, keď dychu venujeme pozornosť alebo sa venujeme dychovým technikám.

Dychom sa dokonca zvyšuje aj výkonnosť. Ako to môžeme naštartovať?

Zvyšovanie výkonnosti za pomoci dychu je dlhodobejší proces, tak ako akékoľvek iné cvičenie alebo napr. chudnutie. Je potrebné uvedomiť si, že ani chodiť sme sa nenaučili z minúty na minútu. Všetko, čo v živote vieme a robíme, trvalo nejaké obdobie, venovali sme tomu určitý čas, aby sa to stalo našou súčasťou. Dnes to už robíme prirodzene bez potreby zamýšľať sa nad každým krokom. Rovnako je to aj s dýchaním, či zvyšovaním výkonnosti za pomoci dýchania. Naše zlé dychové návyky, potrebujeme svedomitou prácou zameniť za tie dobré. Výsledkom je pokojná myseľ, vnútorná rovnováha, zvýšená výkonnosť či kreativita a celkové zlepšenie zdravia.

Stretneme sa s vami na festivale One&Only. Na čo sa návštevníci môžu tešiť?

Návštevníci festivalu sa môžu tešiť na prednášku na tému “Nadýchni sa radosti života”. Na úvod prednášky si povieme o tom, ako pomocou dychu naštartovať samouzdravovací proces. Druhú časť venujeme dychovej meditácii v pohybe – Sufijské cvičenie. Ide o techniku, pomocou ktorej sa naučíme ako uzdraviť naše srdce po fyzickej i emočnej stránke. Vďaka tejto technika vo svojom živote obnovíme prúdenie lásky a radosti.

Počas festivalu budú mať účastníci festivalu možnosť osobnej konzultácie na tému zdravého dýchania a nedeľa po festivale bude venovaná individuálnym terapiám. Svoj čas na individuálne konzultácie a terapie si môžu nielen účastníci festivalu rezervovať na www.deepen.sk.

Redakcia
Redakcia

Sme mamy ako ty a podporujeme sa navzájom vo všetkom, čo nás napĺňa a robí nám radosť. Sme inšpiratívny MAGAZÍN a zároveň KOMUNITA akčných mám. Pridaj sa k nám aj ty!

  • 1

Zanechaj nám svoj komentár

Your email address will not be published. Required fields are marked *